dimarts, 29 de març del 2011

Cinquena aportació i Conclusions

En aquesta última aportació us explicaré una experiència en un Centre d'Ensenyament Infantil i de Primària i finalment, unes breus conclusions sobre el tema de Mediació Escolar.

  • Experiència en Resolució Pacífica de Conflictes que s'ha portat a terme en un Centre d'Educació Primària d'Olot (a la Garrotxa).

Es tracta d'un centre d'ensenyament que sense conèixer la mediació escolar, fa una demanda amb la intenció i l'interès de trobar solucions als seus conflictes interns. En un primer moment, els mestres no volien sentir parlar de teories ni filosofies de la mediació. La seva petició eren actuacions concretes per poder ortar a la pràctica de forma immediata i sobretot que donessin resultats positius en referència als conflictes que vivien a les classes. El primer repte que sorgeix i potser el més difícil d'afrontar és encaixar la demanda rebuda en un marc de mediació però sense parlar de mediació.


- Actuacions violentes, tan verbals com físiques, per una certa part de l'alumnat. -


Es fa una reunió amb la direcció del centre i no es veu relació entre la demanda que fa la direcció i l'oferta de solució que li aporta el camp de la mediació. La direcció prefereix transmetre l'oferta de la mediació a tot el claustre personalment i d'aquest claustre en surten dos professors de dos grups de classe diferents que volen treballar els conflictes de les seves aules. La direcció dóna el vist i plau per tirar endavant el projecte. Es realitza una segona reunió on s'intenta parlar de mediació però ràpidament es pot observar que estan massa preocupats pels conflictes amb els alumnes que no tenen temps ni motivació per dedicar a la mediació.


Els professors el que demanaven era assesorament i ajuda perquè el nivell de violència baixés tant ràpid com fos possible. Després d'algunes reunions es decideix començar a treballar en dues aules diferents de nens entre 8 i 9 anys i entre 11 i 12 anys.


A partir d'escoltar les preocupacions dels mestres i les corresponents reflexions per part de la mediadora, es dissenya un projecte de treball titulat: Resolució pacífica de conflictes (el qual és consensuat i acceptat pels mestres).


La proposta de treball que el mediador presenta als mestres té els següents objectius:




  • baixar el grau de tensió d'uns alumnes concrets


  • possibilitar que els alumnes experimentin situacins relacionades amb els conflictes


  • reflexionar sobre el conflicte i diversos aspectes relacionals


  • que els alumnes gaudeixin realitzant les activitats proposades


Creieu que els objectius estan ben formulats i poden arribar a un acord per a clarificar el conflicte? Que en penseu?



CONCLUSIONS


Amb el tema de la Mediació Escolar el que pretenia era presentar un enfocament d'educació en el conflicte enmarcat per la pedagogia pacífica. Crec que l'escola pot ser un lloc ideal per a transmetre tant a nens/es com a adolescents unes actituds i uns valors, inclòs una manera de fer que els permetin descobrir la part positiva que amaga el conflicte en la seva intimitat. Sobretot, a promoure un marc on les relacions entre les persones siguin més pacífiques.


Considero que les persones tenen capacitat de resolre per elles mateixes els seus conflictes de forma adequada i que es basa en valors com la igualtat, la solidaritat, la tolerancia i la llibertat. Tot i així, crec que la mediació no ho solució tot ja que hi ha problemes bastant difícils de resoldre'ls.


Crec que desde la vessant de l'Acció Social hem de promoure molt més qualsevol tipus de mediació, és a dir, en qualsevol àmbit i prendre consciència nosaltres mateixos i fer prendre consciència a la gent que ens envolta que hem de desenvolupar molt més les nostres habilitats socials, les actituds i els valors que tenim com a persona i com a grup per tal de facilitar molt més les relacions amb els altres i aprendre a conviure molt millor. Amb això no vull dir que hem d'evitar els conflictes sinó que si som conscients de que hi ha una situació conflictiva, prendre-la de la millor manera i buscar la solució més viable, ens ajudarà a comunicar-nos millor entre nosaltres, a aprendre'ns a escoltar-nos els uns als altres i a posicionar-nos en el lloc dels altres també.




Mireia Palau


Educació Social


PRACTIUM IV



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada