dimarts, 1 de març del 2011

La missió dels Centres Oberts

La meva primera aportació em porta a parlar dels Centres Oberts i quina és la seva missió.



D’acord amb el Decret 27/2003, de l’atenció social primària, els Centres Oberts es defineixen com “serveis diürns que realitzen una tasca preventiva, fora de l’horari escolar, que donen suport, estimulen i potencien l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l’adquisició d’aprenentatges bàsics i l’esbarjo, i compensen les deficiències sòcioeducatives de les persones”.

- Els Centres Oberts són equipaments integrats en el sistema de serveis socials d’atenció primària i representen l’únic servei específic adreçat a infants i adolescents amb dificultats socials i familiars.

- Els Centres Oberts tenen com a principals objectius el desenvolupament personal i la integració social, prevenir i evitar el deteriorament i les situacions de risc, compensar dèficits socioeducatius i l’adquisició d’aprenentatges i competències.

- Els seus destinataris són els infants, adolescents i joves fins a 18 anys, prioritàriament aquells que es troben en situació de risc.

- En els seus inicis – els centres oberts sorgeixen com a recurs per a “Evitar l’entrada a centres d’internament d’infants amb problemes sociofamiliars greus, pel risc negatiu que comporta el desarrelament del barri i la ruptura dels vincles afectius positius” i respondre als problemes emergents a molts barris: absentisme escolar, rebuig a la institució escolar, inici en el consum de drogues, actes asocials, etc. Els centres diürns esdevenen una alternativa a l’escola i als centres de temps lliure per a la infància i a la adolescència que, per les seves característiques, no s’adaptin o siguin rebutjats per ells/elles.

- En el darrer decret (27/2003) de regulació de l’atenció social primària, de 21 de gener, s’estableix la tipologia dels serveis socials, entre els que es troben els centres oberts per a infants i adolescents incloent com a novetat que viuen en l’àmbit de l’àrea bàsica respectiva, que requereixen recolzament assistencial o formatiu.

- D’acord amb el que estableix la regulació vigent, actualment, els usuaris dels centres oberts, d’acord amb el criteri bàsic de la integració, són de dos tipus:

1. Nens i nenes que no són objecte d’intervenció per part dels professionals d’Atenció Social Primària ja que no tenen una situació considerada de risc social.

2. Nens i nenes les famílies dels quals són objecte d’intervenció per part dels Serveis Socials d’Atenció Primària per prevenir possibles situacions d’inadaptació i marginació.

- Segons el decret, la finalitat dels centres oberts és el desenvolupament personal i la integració social. Prevenir i evitar el deteriorament i les situacions de risc. Compensar deficiències socioeducatives i adquisició d’aprenentatges. Atendre a tots els menors en situació de risc.

- Les funcions:
1. Acolliment i convivència.
2. Atenció individual i en grup.
3. Derivació i integració a recursos normalitzats de la comunitat.
4. Coordinació amb l’atenció primària pel treball familiar.


“La tasca diària dels centres oberts evidencia els canvis demogràfics i culturals que s’estan produint a la ciutats. Si abans la principal problemàtica del barris eren les situacions de pobresa, ara es troba juntament amb la immigració, la monoparentalitat, la sobreocupació dels habitatges, etc.”

“La funció dels Centres Oberts va més enllà del concepte del “lleure educatiu”. Porta a terme una atenció intensiva a l’infant, una atenció referencial per a les famílies i una atenció preventiva de situacions de trencament de la vida del infant i les seves famílies”


Després de llegir aquesta informació us proposo les següents qüestions:

1. Creieu que l'educació no formal és cada cop més important i necessària?

2. Actualment la problemàtica econòmica s’ha superat... ara la família que ve és la que acaba d’arribar al país. Els Centres Oberts s’han convertit en centres d’urgència per aquests nanos. Creieu què hauríem de dedicar més temps a fer visible les situacions de risc?

4 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Fen referència a la primera qüestió, crec que l’educació no formal també és necessària i fonamental en el desenvolupament dels infants.
    En l’actualitat, com ja ha quedat explicat en l’aportació, cada cop existeixen més situacions familiars (de risc o no) que necessiten d’aquesta atenció als infants en horari extraescolar. Penso que a arrel de la intervenció que es fa en els centres oberts, se’ls aporten factors necessaris per al seu bon desenvolupament que potser no rebrien si no acudissin o se’ls derives a ells.
    Crec que són una eina d’intervenció molt necessària i que pot pal•liar situacions de risc o marginalitat d’una forma en que els nens gaudeixen de bones estones d’acompanyament i a més reben l’atenció que necessiten, la qual potser no rebrien en altres circumstancies.

    ResponElimina
  3. Creo que los centros abierto hacen un trabajo fundamental para que aquellos jovenes que en la escuela, es decir, educación formal no pueden seguir la misma dirección que los demas tengan la posibilidad de poderse ajustar el aprendizaje con su desarrollo.

    Hoy en día nos estamos dando cuenta, en general la sociedad, de que estas instituciones dan muchas oportunidades a aquellos jovenes en situación en riesgo.

    Se debe seguir apostando por estas instituciones y por su trabajo que realizan y debe ser un trabajo multidisciplinado como también en colaboración con la escuela ya que el trabajo enconjunto abre más puertas hacia caminos que el niño/adolescente podrá escoger.

    La infancia necesita de estos centros!!

    ResponElimina
  4. Quisiera comentar respecto a los centros abiertos y a la educación formal que:
    Vemos como la educación no formal, es importante y necesaria. Cómo ayuda a llenar en estos espacios los vacíos y necesidades educativas que se hacen visibles en los jóvenes. Como ésta, se caracteriza por ser agradable , motivadora y estar disponible en diferentes formatos.
    Gracias a la labor ofrecida por los centros abiertos , vemos como familias que se encuentran en inferioridad de condiciones o en situación de riesgo social pueden beneficiarse de este tipo de educación ofrecida y de su aportación al buen desarrollo de los usuarios.
    De esta manera evitando así el deterioro de algunas situaciones de riesgo que rodean al niño/niña, adolescente.
    Creo que es un recurso altamente necesario en nuestra sociedad.

    ResponElimina