dimarts, 29 de març del 2011

Quarta aportació

En aquesta penúltima aportació parlaré sobre els continguts que inclou la Mediació escolar. En són tres:




  1. Actituds i valors imprescindibles per a la Mediació i la seva relació amb el conflicte


  2. Habilitats imprescidibles per a la Mediació i educar en el conflicte


  3. Cinc fases de la Mediació com a tècnica d'afrntar conflictes en el respecte.

Respecte el primer apartat, hem de partir de que hem d'aturar-nos i reflexionar sbre le snostres actituds ja que algunes d'aquestes que manifestem són les que es transmeten amb més força i profunditat dins l'esquema actitudinal que van aprenent tant alumnes com els nostres propis fills. La nostra actitud pot ajudar a resoldre un conflicte, a empitjorar-lo o fins i tot a convertir-lo en crònic. Cal actuar amb concordança amb el que volem aconseguir. Si més no, l'autenticitat de les nostres actuacions i la coherència entre el que volem i el que fem requereixen un procés de creixement personal del professor.


Respecte el segon apartat, cal dir que el plantejament de la pedagogia pacífica que acull la mediació pretén reduir els mètodes disciplinaris i aconseguir que l'alumne segueixi uns processos que l'ajudin a interioritzar, a comprendre que ha fet i quines són les repercussions. Els princippis bàsics d'aquesta pedagogia pacífica els quals són molt importants per a apropar-nos al conflicte són: l'autonomia personal, la responsabilitat de trobar solucions als nostres conflictes, respostres creatives a la solució de problemes, diferents respostes que podem donar a situacions conflictives, l'autoestima, l'agressivitat, parlar en jo, l'escolta activa, empatitzar, utilització del diàleg, paciència, cooperació i confrontació no violenta, etc. Són conceptes que hem treballat durant aquests dos anys universitàris. Aquestes habilitats es poden anar treballant en diferents graus i adaptacions, tant a l'escola com a casa, des de les edats més primerenques.


I, per últim, respecte el tercer apartat, cal dir que no es pot exportar un model de mediació d'un lloc a un altre i proposar-nos que funcioni ja que és molt important adaptar-lo a la cultura i al context en què ens movem. Hi ha 5 fases respecte com afrontar els conflictes. Les diverses fases són "l'entrada" on s'ha de decidir qui serà el mediador i com es farà el treball; la mediació és nomès de caràcter voluntari i, cal tenir en compte si serà millor que les parts treballin per separat o en conjunt la gestió del problema. La segona fase és la de "explica'm" on l'objectiu del mediador és escoltar la gent i que les parts tinguin l'oportunitat d'expressar-se. S'utilitzen habilitats com la empatia, resumir, les preguntes obertes, no jutjar, etc. La tercera fase és la de "situar-nos" on el mediador tracta d'identificar en què consisteix el conflicte i fer una agenda comunda dels temes que ens preocupen. És doncs una manera de crear un marc que ajudi a clarificar el conflicte. La quarta fase s'anomena "propostes" on trobem la diferenciació de la Mediació amb altres processos de resolució de conflictes ja que en la mediació, la solució sempre és decisió de les parts en conflicte i no d'una tercera persona com és el cas d'un jutge o d'un àrbitre de futbol. I, l'última fase és la de "l'acord" on es veu reflectit que amb el compromís de cada part construim un acord que normalment queda enregistrat de forma escrita. L'acord ha de ser equilibrat, realista, específic, clar i escrit amb un llenguatge neutral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada