dimarts, 29 de març del 2011

Tercera aportació

En aquesta tercera aportació al blogspot comentaré com s’implementa la mediació escolar i quin és el rol del mediador.

En la mediació escolar hi ha tres tipus d’actuacions possibles: per mitjà d’activitats te tutoria, serveis de mediació i projectes col•lectius. La implementació de la mediació escolar per mitjà d’activitats de tutoria són tasques molt senzilles que acostumen a tenir una fase lúdica, una de reflexió i una d’aplicació a noves situacions. En aquest cas, el/la mestre/a accepta totes les opinions i evita donar solucions. En el cas de la implementació a través del servei de mediació es tracta d’una instància de regulació de conflictes que no substitueix les normes de convivència de l’escola. Actua educativament i de manera preventiva ja que es fonamenta en la responsabilització i reparació més que en la sanció. Aquest servei de mediació pot oferir-se tant a professors com a alumnes. I, per últim i no per això menys important, el projecte col•lectiu es tracta d’un treball cooperatiu que realitzen els/les alumnes/as d’un grup per tal de millorar algun aspecte del seu entorn més pròxim.

El rol del mediador/a està bastant lligat a les diferents professions que coneixem avui dia enfocades a l’acció social. En els centres on existeix un servei de mediació, les persones que es troben en una situació conflictiva poden optar per a demanar la intervenció d’aquest mediador. El mediador ha de reunir les persones que tenen un conflicte i explicar-lis que és el que treballaran i quines habilitats socials han de potenciar per a gestionar aquest conflicte i, per tant, canviar la situació. La participació sempre és voluntària i allò del que es parla és confidencial.

El mediador no jutja, ni dóna consells, ni pren decisions, no té cap poder per damunt de l’altre persona, és un igual. Ha de parlar sense interrompre l’alumne, evitar les desqualificacions i cooperar sempre en la recerca d’una vida de sortida. El mediador mai decidirà pels protagonistes del conflicte ja que seran sempre ells els qui decidiran per ells mateixos i decidiran el que creguin més oportú.

En una situació conflictiva, el mediador escolta a cada persona per separat i mitjançant l’empatia mira de posicionar-se en el lloc de l’altre per tal d’entendre com veu la situació, com el fa sentir i què li suposa aquest conflicte. Treballarà per elaborar una definició conjunta del conflicte recollint les preocupacions de cada persona implicada en aquesta situació i, seguidament formularà el màxim d’idees creatives i suggeriments per a canviar la situació conflictiva.

Els protagonistes del conflicte hauran d’escollir les idees més interessants i cooperaran en la busca d’una via satisfactòria per ambdós. Finalment, es prendrà una decisió, sempre que sigui un acord comú.

És habitual i recomanable la mediació entre dos mediadors ja que permet que quan el conflicte sigui entre dos alumnes, els mediadors siguin també alumnes i, si el conflicte és entre un professor i un alumne, els mediadors haurien de ser també un professor i un alumne.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada