dimarts, 29 de març del 2011

Segona aportació

La definició oficial del que entenem per “Mediació” és: La Mediació és un sistema alternatiu de resolució de conflictes. És, per tant, la intervenció no forçada d’una tercera persona que ajuda a les parts en conflicte a transformar o resoldre per elles mateixes el problema. Així doncs, la mediació es pot aplicar en diferents àmbits com podrien ser l’àmbit familiar, l’intercultural, el comunitari, l’internacional i, del que parlaré, l’àmbit escolar.


Dins la mediació en l’àmbit escolar podem distingir dos grans blocs a treballar:



  1. Valors, actituds i principis on es recolza la mediació: no jutjar, voluntarietat, les persones tenen capacitat per solucionar els seus conflictes, la solidaritat, el respecte, la tolerància, la igualtat, la cooperació, l’assertivitat, etc.


  2. La tècnica de la mediació: fa referència a les cinc fases que es duen a terme quan es demana la intervenció d'un tercer per a tractar un problema concret.


Si més no, també podem distingir dos models de mediació escolar:



  • Mediació externa al centre d’ensenyament: Es tracta d’una persona aliena al centre la qual ajuda a resoldre els conflictes sorgits dins la institució escolar.


  • Mediació interna al centre d’ensenyament: Es tracta de persones del col•lectiu escolar - ja siguin professors, alumnes o la pròpia direcció del centre – que ajuden a resoldre els conflictes sorgits dins la institució escolar.

Si són els propis alumnes els que tenen el propòsit d’ajudar els companys a trobar solucions quan tenen un conflicte, parlem de “Mediació entre iguals”. En el cas que fossin els adults de la pròpia institució els que tinguin el propòsit d’ajudar a trobar solució a conflictes entre alumnes, entre professors o entre alumnes i professors, parlem de “Mediació amb un adult”.


Després d’haver fet aquesta segona aportació que creieu que aporta la mediació als alumnes de les institucions escolars?


Bé, doncs us donaré unes pistes... La mediació ajuda a crear grup i caliu humà en un context d’aula on tothom és acceptat, afavoreix la construcció d’actituds, valors i normes de manera efectiva i pràctica, ajuda a l’alumne a defensar les seves pròpies idees per mitjà de l’assertivitat, a posar-se en el lloc dels altres (empatia), a tenir en compte els interessos dels demès, a escoltar per a comprendre (escolta activa) a pensar (reflexivament i críticament), a implicar-se en la millora del propi entorn (participació), a comprendre, expressar i regular els sentiments (educació emocional).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada